25/04/2019

Få det bedste ud af jeres medarbejdere

Når en medarbejder vender tilbage efter stress og depression har de ofte været igennem et behandlingsforløb hos psykiatere, psykologer eller modtaget andre former for terapi og forløbet har sikket hjulpet dem så langt, at de igen klinisk er klar til at genoptage arbejdet.

Ofte har et sygdomsforløb dog skabt usikkerhed omkring egne evner og omkring hvordan det skal gå i fremtiden, og selvværdet og selvtilliden kan ha fået nogle skrammer

Medarbejderes tro på om de nu er “robuste” nok til at komme tilbage og klare arbejdet som før kan også været lidt flænset.

Som leder for medarbejdere der har haft stress og depression, kan der også helt naturligt være tvivl omkring hvordan man skal håndtere tilbagevendte medarbejdere. Hvad kan de? Skal man være forsigtig med at presse dem? Kan de klare det samme som før? Hvad må jeg sætte dem til? og så videre….

Her kan vi hjælpe med at være bindeled mellem medarbejderen og lederen (og kolleger)

Generelt kan vi give ledere indsigt i hvad det vil sige at have haft stress og depression. Hvad betyder det for fremtiden og hvordan sikre man bedst mulig tilbagevenden. Ofte styrker det samtidig lederens egen selvindsigt og udvikling af egne kompetencer.

Gennem sparring og selvindsigt støtter vi medarbejderen i at afklare værdier, styrker og sårbarheder (som vi alle har) ønsker og behov.

Vi støtter og rådgiver kolleger i hvordan de bedst muligt tager imod tilbagevendte medarbejdere, og i hvordan de selv undgår at havne i samme situation.

Erfaringsmæssigt ved vi at alene fokus på og muligheden for at vende egne oplevelser og egne udfordringer med en neutral person kan styrke alle med arbejdere og gruppen som helhed.